Programy koncertowe
Serdecznie zapraszam do przeglądu propozycji programów koncertowych z moim udziałem. Większość z nich to programy autorskie, których temat spaja sztukę słowa i muzyki w intrygującą całość. W programach tych współpracuję ze znakomitymi muzykami kameralistami, jak Andrzej Zawisza (klawesyn), Irena Davidson (harfa), Henryk Kasperczak (lutnia), Agnieszka Kaczmarek-Bialic (harfa), Michał Nagy (gitara klasyczna), Marek Szlezer (fortepian), Michał Rot (fortepian), Artur Szczerbinin (organy), Wacław Golonka (organy) zespół Donne Armoniche oraz inni wspaniali muzycy. Lista programów z roku na rok staje się coraz bardziej obszerna, a wszelkie wyzwania owocujące przygotowaniem nowego programu zawsze mile widziane.
Wybrane programy:
Salon czasów Fryderyka Chopina
Katarzyna Wiwer – sopran
Joanna Trafas – sopran
Emilia Bernacka – fortepian
Jeszcze nie tak dawno temu fortepian lub pianino były tak oczywistym sprzętem w mieszkaniu jak dziś telewizor… W czasach przed wymyśleniem fonografu aby posłuchać muzyki, trzeba ją było samemu sobie zagrać – lub udać się do znajomych na „wieczorek muzykujący” gdzie przy odrobinie szczęścia, wśród gości oprócz innych muzyków-amatorów można było spotkać i posłuchać profesjonalisty. Im bardziej ekskluzywne towarzystwo, tym większe sławy bywały „na salonach” . W takiej atmosferze dorastał, a potem jako jeden z najlepszych pianistów Europy (czyli świata!) brylował Fryderyk Chopin, który najlepiej czuł się właśnie na kameralnych koncertach, w wąskim gronie przyjaciół i innych artystów… Inspiracją dla powstania tego programu była książka Johna Pottera, Neila Sorrella „Historia śpiewu”, wydana w 2021 roku w polskim przekładzie Katarzyny Wiwer. W pracach nad przygotowaniem książki brała również udział również Joanna Trafas, co zainspirowało obie śpiewaczki do przygotowania programu koncertowego ukazującego jeden z fascynujących rozdziałów tej historii. Na program składa się prawie wyłącznie muzyka salonowa - utwory wokalne i fortepianowe samego mistrza, a także inne dzieła z epoki bel canto, szczególnie w wydaniu Belliniego będące dla Fryderyka inspiracją, romanse starszego o pokolenie, również działającego na emigracji księcia Michała Kleofasa Ogińskiego, transkrypcje wokalne mazurków dokonane przez zaprzyjaźnioną z Chopinem słynną śpiewaczkę Paulinę Viardot czy utwory największego rywala Chopina – Ferenca Liszta.
Perły z klasztornej szkatułki – XVIII-wieczne pieśni z klasztoru Panien Benedyktynek w Staniątkach
Donne Armoniche:
Katarzyna Wiwer, Adrianna Bujak-Cyran, Liliana Pociecha – soprany
Andrzej Zawisza – klawesyn
Klasztor w Staniątkach, ufundowany w XIII wieku, jest najstarszym klasztorem benedyktynek w Polsce. Miejsce to od wieków było nie tylko siedzibą mniszek, ale także ważnym centrum kulturalnym, promieniującym na całą okolicę. Tutaj oddawano na wychowanie szlacheckie dziewczęta, tutaj mieściła się obszerna i stale poszerzająca się biblioteka, zawierająca zarówno literaturę duchową, jak też literaturę piękną. Niebagatelną wartość w życiu klasztornym miała muzyka, do tego stopnia, że panny ładnie śpiewające przyjmowano do klasztoru nawet bez posagu. W bibliotece klasztornej można odnaleźć wiele niezwykle cennych muzykaliów, z których wiele nie ujrzało jeszcze światła dziennego w czasach współczesnych. Są to zarówno zbiory chorałowej muzyki liturgicznej, a także wielkiej wartości kancjonały, spisywane w wiekach XVI-XVIII, zawierające pieśni okolicznościowe, przeznaczone zarówno do uświetnienia świątecznej liturgii, jak i dla duchowej rozrywki sióstr. Pośród nich można odnaleźć najstarszą polską kolędę, ale też wspaniałe utwory wielogłosowe przeznaczone na głosy żeńskie, czy pieśni solowe z towarzyszeniem instrumentu continuo (organów, klawesynu lub szpinetu). Program Perły z klasztornej szkatułki sięga właśnie do niezwykłych muzycznych zasobów kryjących się w owych kancjonałach. Zespół Donne Armoniche, śpiewaczki, które specjalizują się w muzyce przeznaczonej na głosy żeńskie, wyszukały pieśni, które raczej nie były przeznaczone do wykonania podczas liturgii, ale wyłącznie do muzycznej rekreacji sióstr. Znajdziemy wśród nich fascynujące przykłady poezji religijnej, odnoszącej się często w bardzo intymny sposób, do Jezusa czy Maryi, a także ciekawe przykłady pieśni ukazujących ulotność i marność doczesnego świata. Pieśni te są warte odkrywania, a program zespołu jest fascynującą próbą poznania życia muzycznego toczącego się za klasztorną klauzurą.
Cantate Domino – barokowe utwory sakralne na sopran i organy
Katarzyna Wiwer – sopran
Artur Szczerbinin – organy
Tomasz Ślusarczyk – trąbka barokowa (opcjonalnie)
Ten ekscytujący program powstał z umiłowania wspaniałego repertuaru na sopran i b.c., jaki powstał w XVII wieku, w czasach, gdy tworzyli kompozytorzy o niezwykłej wyobraźni muzycznej i nieskrępowanym podejściu do malarstwa słownego z użyciem bogatej harmonii, rozbudowanych fioritur i efektów z szerokiej gamy środków retoryki muzycznej - Monteverdi, Grandi, Schütz. W programie znalazły się również pieśni oraz utwory Bacha, utwory z polskich tabulatur organowych oraz niezwykle ciekawe i rzadko i rzadko wykonywane pieśni z XVIII wiecznego repertuaru pochodzącego z kancjonałów Benedyktynek staniąteckich. Słowem program ten w niezwykle barwnych przykładach ukazuje wspaniałe możliwości, jakie może nieść współpraca dobrze czujących się w stylistyce barokowej organisty i śpiewaczki. Program może być rozbudowany o udział trąbki barokowej, która dodaje całości nowych kolorów, blasku i typowej dla tego instrumentu podniosłości.
Na mej duszy strunach – pieśni młodopolskie
Katarzyna Wiwer – sopran
Marek Szlezer – fortepian
Młoda Polska, czas przełomu wieków, to również czas przełomów w sztuce – literaturze, malarstwie, muzyce. Nowe idee, odrzucenie mieszczańskiego i „filisterskiego” stylu życia oraz zakurzonych konwenansów, kryzys wartości, ekstrawagancja. To wtedy w Krakowie powstał Zielony Balonik, działał Stanisław Wyspiański, a także diaboliczny Przybyszewski, odkrywano urok Zakopanego i piękno Tatr. Nowe prądy w sztuce przyniosły ze sobą owoce, które do dziś zachwycają swym nieodpartym czarem. Program koncertowy przygotowany przez Katarzynę Wiwer i Marka Szlezera zabierze słuchaczy w sam środek tego niezwykłego świata. Muzyka zainspirowana poezją Kazimierza Przerwy-Tetmajera, czy Lucjana Rydla, krąg przyjaciół Stanisława Wyspiańskiego, kompozytorzy znani, jak Karol Szymanowski, czy Władysław Żeleński, ale też niesłusznie zapomniani, jak Bolesław Raczyński, Jadwiga Sarnecka, Bolesław Wertheim, czy Jerzy Gablenz byli częścią tego niezwykle kolorowego, szalonego świata który przybliżymy Państwu podczas tego koncertu.
Kto zaśpiewa słowikowi?
Katarzyna Wiwer – sopran
Irena Czubek-Davidson – harfa
Śpiew słowika, kojarzący się z majem, zapachem bzu i księżycową nocą, od zawsze zachwycał artystów – a szczególnie muzyków i poetów. Jego niepowtarzalna pieśń rozlega się nocą i współgra z ludzkim sercem – jego rozterkami, marzeniami i nadziejami. Taką atmosferę posiada koncert przygotowany przez znakomite krakowskie artystki: Katarzynę Wiwer oraz i Irenę Czubek-Davidson. Tytuł koncertu zaczerpnięty został z jednej z pieśni, w której pada pytanie: kto zaśpiewa słowikowi, gdy ten zakończy już swoją pieśń i zaśnie w promieniach słońca? W programie znalazły się utwory , których motywem przewodnim jest śpiew słowika. Rozpoczniemy od inwokacji do ptaków i do słowika, pobiegamy trochę po polach i gajach, aż do zapadnięcia nocy. A wtedy będziemy towarzyszyć słowikowi, który wtóruje kochankom, sam kocha róży pąk, ale śpiewał też nocą przy stajence betlejemskiej, pooddychamy atmosferą dusznej nocy Ameryki południowej oraz oczywiście wraz ze słowikiem zaśpiewamy serenadę pod okienkiem panienki. A kiedy wstanie świt i słowik zapadnie w sen, będziemy biegać po porannej rosie, wdychać zapach bzu i śpiewać słowikowi, który śpi w blasku słońca.
Żywot człowieczy według Reja… czyli człowiek między ziemią, a rajem
Katarzyna Wiwer – sopran, recytacja
Henryk Kasperczak – lutnia renesansowa
Program „Żywot człowieka według Reja” jest podróżą do czasów renesansu celem zbadania, czy człowiek – jego troski, radości, stosunek do Boga, ale też cnoty i przywary – zmieniły się tak bardzo, jak mogłoby się to naszym współczesnym wydawać? Teksty Reja i odpowiadające im pieśni, wśród których znajdziemy renesansowe perełki, zarówno polskie, jak i pochodzące z całej Europy, dadzą nam jędrny, barwny i nie pozbawiony zarówno dowcipu, jak i zadumy obraz Człowieka – jego ziemskich dziejów od czasów rajskich, aż po codzienne ziemskie bytowanie. W programie obok pieśni kompozytorów takich, jak Bartolomeo Tromboncino, Gilles Durant de la Bergerie, Giulio Caccini, czy anonimowe pieśni polskie, znajdą się psalmy oraz ich parafrazy opracowane przez kompozytorów, takich jak Nicolas Vallet, Thomas Campion, Michael Cavendish, Wacław z Szamotuł i Mikołaj Gomółka, twórca muzyki do psalmów w tłumaczeniu najwspanialszego z ówczesnych polskich poetów – Jana Kochanowskiego. Kierunek muzycznej drogi wskażą nam teksty Mikołaja Reja, którego rozprawa „Żywot człowieka poczciwego” jest literacką kanwą całego programu.
Z harfą w ogrodzie – Polskie pieśni liryczne
Katarzyna Wiwer – sopran
Agnieszka Kaczmarek-Bialic – harfa
W programie znalazły się piękne i lubiane pieśni Karłowicza, Chopina i Moniuszki. Zabrzmią one jednak w nowej, intrygującej szacie brzmieniowej, albowiem głosowi zamiast fortepianu będzie towarzyszyła harfa – jeden z najstarszych, najpiękniejszych, najbardziej lirycznych instrumentów. Do programu wybrałyśmy pieśni, które przywodzą na myśl zielone wiosenne gaje, pełne barwnych kwiatów i ptasich śpiewów – miejsc, skąd raz po raz dochodzi dźwięk a to fletu pastuszka, a to westchnień zakochanych, a czasem kukanie kukułki lub śpiew skowronka. Będzie to romantyczna podróż do niezapomnianego świata polskich dworków.
Ogiński – Romanse i utwory sentymentalne
Katarzyna Wiwer – sopran
Joanna Solecka – klawesyn
Michał Kleofas Ogiński (1765-1833) należy do reprezentantów okresu sentymentalizmu, uprawiających przed Chopinem taneczne miniatury i wytyczających ich drogę rozwojową. Główną pozycję w dorobku Ogińskiego stanowią polonezy, obok nich także mazurki, walce, menuety, marsze. Prócz miniatur tanecznych pisał pieśni i romanse w stylu galant o sielankowym charakterze, skomponował też jedną operę Zélis et Valcour ou Bonaparte au Caïre. Romanse Michała Kleofasa Ogińskiego należą do najmniej chyba znanego, lecz bardzo ciekawego działu twórczości kompozytora. To pieśni pełne blasku, mieniące się całą paletą emocji. Skomponowane były do tekstów francuskich i włoskich; w tym programie śpiewane są w polskich tłumaczeniach autorstwa Wisławy Szymborskiej. Program dopełnią utwory kompozytorów polskich – rówieśników Ogińskiego - Karola Kurpińskiego i Józefa Elsnera
Amor divino – Muzyka z barokowej Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej
Katarzyna Wiwer – sopran
Julieta Gonzalez-Springer – sopran
Lute Duo
Anton Birula, Anna Kowalska – lutnie, teorba, gitara barokowa
Muzyka z regionów Hiszpanii i Ameryki łacińskiej od zawsze kojarzy się z wielką emocjonalnością, elektryzującym brzmieniem gitary, gorącymi rytmami i dźwiękiem kastanietów. Nie inaczej było również w okresie baroku. Katarzyna Wiwer i Julieta González-Springer – śpiewaczki znane, poza kunsztem wokalnym, z niezwykłej ekspresji przygotowały program złożony z duetów i utworów solowych pochodzących z kręgu muzyki religijnej barokowej Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej. Śpiewaczki i zaprosiły do wspólnego muzykowania znany i ceniony na całym świecie duet lutniowy Lute Duo, czyli Antona Birulę i Annę Kowalską, grających na teorbie i gitarze barokowej. W tym wykonaniu muzyka pochodząca z najbardziej gorącego kręgu kulturowego buzuje energią i żarem. W koncercie znajdą się utwory pochodzące z barokowego Meksyku, Katalonii i Hiszpanii.
Narzeczona czy mniszka? Tęsknota za Oblubieńcem
Donne Armoniche:
Katarzyna Wiwer – sopran
Adrianna Bujak-Cyran – sopran
Anna Śliwa – skrzypce barokowe
Anna Kowalska – teorba, gitara barokowa
Aleksandra Buczyńska-Kusak – viola da gamba
Joanna Solecka – klawesyn, pozytyw
Anna Bugajska – recytacja
W czasach współczesnych trudno się nam pogodzić ze świadomością, że przez długie wieki zarówno małżeństwo jak i pójście do zakonu nie zależało od powołania ani wyboru panny, lecz od decyzji rodziny, która rozporządzała przyszłością i przeznaczeniem swoich dzieci. Wybór stanu do jakiego przeznaczano córkę łączył się z kwestią rozporządzenia majątkiem, tworzenia koligacji, budowania przymierzy rodzinnych czy państwowych. Szczęście w miłości było pojęciem abstrakcyjnym, którym zajmowali się głównie poeci. Program „Narzeczona czy mniszka…” jest opowieścią o tęsknocie za Oblubieńcem - zarówno tym Boskim, jak tym ziemskim. A opowieść ta złożona jest z utworów kompozytorek, tak mniszek jak i świeckich. Wśród kompozytorek zakonnych znajdziemy Ulszulankę, Augustiankę oraz Benedyntynki, a szczególnie utwory pochodzące z bogatych zbiorów sióstr Benedyktynek ze Staniątek. Muzykę dopełni, czasem współgrająca a czasem wadząca się z nią, warstwa słowna, na którą złożą się teksty poetyckie oraz dokumentalne, wśród których odnajdziemy listy Abelarda i Heloizy, teksty Hildegardy z Bingen oraz dokumenty z epoki.
Straszliwe strzały Amora
Katarzyna Wiwer – sopran
Henryk Kasperczak – lutnia
Amor i jego straszliwa broń, to odwieczny temat pieśni i poezji, a jego strzały, które ranią czasem lekko, czasem bardzo głęboko, a szczególnie ostre stają się z nadejściem wiosny. Koncert pod tytułem „Straszliwe strzały Amora” składa się z pieśni z XVI i XVII wieku z, a także polskiej barokowej poezji miłosnej. Zapraszamy w podróż do krainy, gdzie nietrudno stać się ofiarą Amora, bo jego strzały padają gęsto. W programie pojawią się utwory kompozytorów takich, jak: Giulio Caccini, Bartolomeo Tromboncino, Gilles Durant de la Bergerie, a także anonimowe pieśni polskie z XVII wieku.
Wieczór muzyki szkockiej
Celtic Triangle
Katarzyna Wiwer – sopran
Irena Czubek-Davidson – harfa celtycka
Lindsay Davidson – dudy szkockie
Zespół Celtic Triangle to unikalne trio złożone z głosu, dud i harfy. Zespół powstał z fascynacji niezwykłym brzmieniem i klimatem muzyki szkockiej. Członkowie go tworzący reprezentują wysoki poziom profesjonalny, a muzyka przez nich wykonywana odbiega od tradycyjnych skojarzeń muzyki szkockiej z muzyką folkową. Oprócz opracowań tradycyjnych melodii ludowych Celtic Triangle wykonuje także utwory pisane współcześnie, w tym wiele kompozycji dudziarza zespołu - Lindsaya Davidsona, a poczesne miejsce w repertuarze zajmują urokliwe pieśni do słów największego szkockiego poety - Roberta Burnsa (1759-1798). W czasie koncertu muzycy prezentują instrumenty (w koncercie biorą udział cztery rodzaje dud), opowiadają o muzyce szkockiej, zdradzają ciekawostki związane z kulturą dawnej i współczesnej Szkocji.
Zamki duchy, legendy Szkocji
Celtic Triangle
Katarzyna Wiwer – sopran
Irena Czubek-Davidson – harfa celtycka
Lindsay Davidson – dudy
Szkocja to kraina romantyczna, gdzie wiatr hulający po wrzosowiskach szepce opowieści o duchach zamieszkujących stare zamczyska. Opowiemy kilka z nich… Koncert opowiada o niezwykłościach, które miały miejsce w historii Szkocji, o tajemniczej królowej, jaką była Maria Stuart, o starych zamczyskach, tajemniczych zjawiskach i stworach zamieszkujących Szkocję, albo raczej naszą wyobraźnię…? Koncert po trosze straszny, po trosze zabawny, dający nieco wiedzy o Szkocji i jej historii. Jeśli są możliwości techniczne, koncert ilustrowany jest pięknymi przeźroczami.
W drodze do świętej góry – pieśni pątników
Katarzyna Wiwer – śpiew
Irena Czubek-Davidson – harfa
Paweł Solecki – flety, śpiew, instrumenty perkusyjne
Tradycje pielgrzymowania do świętych miejsc i związane z tym rytuały oraz pieśni są żywe od wieków. Pieśni, które znajdujemy w manuskryptach pochodzących z najstarszych miejsc odwiedzanych przez pątników jak Góra Monserrat, czy Santiago de Compostela dają nam fascynujący i barwny obraz tych tradycji. Program koncertu przygotowanego przez śpiewaczkę Katarzynę Wiwer wraz harfistką Ireną Czubek-Davidson zawiera pieśni nawiązujące do kultu maryjnego a także innych tradycji związanych z miejscami, gdzie docierali pątnicy lub z miejscami i tradycjami, które napotykali po drodze. Wyruszymy z Santiago de Compostela, odwiedzimy także świętą górę Monserrat, klasztor św. Hildegardy z Bingen, Kalwarię Zebrzydowską i inne sanktuaria. W programie znajdziemy cały wybór starych pieśni od tzw. Czerwonej Księgi (Llibre Vermell) z Góry Monserrat, poprzez pieśni Hildegardy z Bingen, aż po tradycyjne polskie pieśni pątników. Utwory, które wybraliśmy na koncert usłyszymy zarówno w brzmieniu oryginalnym, jak i w opracowaniach kompozytorów współczesnych (m.in. B. Britten, J. Rutter, własne aranżacje).
Przyjaciele św. Franciszka, czyli wszystkie zwierzęta duże i małe
Katarzyna Wiwer – sopran, recytacje
Aleksandra Szwejkowska-Belica – skrzypce
Michał Rot – fortepian
Program muzyczno-poetycki w którym znalazły się pieśni, utwory skrzypcowe i fortepianowe, których inspiracją były zwierzęta, a także postać św. Franciszka. W programie znajdą się również poezje m.in.: ks. Twardowskiego, J. Harasymowicza, E. Stachury i innych. Usłyszymy między innymi utwory Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Modesta Musorgskiego, Robert Schumanna, Andrzeja Koszewskiego, Camille Sant-Saënsa. Program może być modyfikowany w zależności od rodzaju publiczności i posiada również wersję dla dzieci.
Zielone słowa
Katarzyna Wiwer – sopran
Michał Rot – fortepian
„Zielone słowa”, to mieniący się kolorami koncert muzyki polskiej, powstałej z inspiracji słowem i motywami ludowymi. Wśród inspiracji nie zabraknie motywów góralskich, kurpiowskich, mazowieckich, a nawet elementów prasłowiańskich. Kolory malowane tekstem, harmonią, atmosferą polskiej muzyki XIX i XX wieku. W koncercie wystąpi Katarzyna Wiwer – sopran wraz ze znakomitym, młodym pianistą Michałem Rotem. W programie znalazły się utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Wacława Geigera, Fryderyka Chopina